Det har været en dejlig herlig dag idag.

Farmor Irli skulle ind til København i et ærinde og da hun (ligesom jeg) er ked af at skulle med S-toget uden følgeskab, syntes jeg, det kunne være hyggeligt at tage med og så få hentet læsestof hos Finn ved samme lejlighed.

Så vi startede med at tage til Nordhavn, op af Strandboulevarden og så videre ind til Nørreport, hvor tingene blev ordnet som de skulle.  Undervejs drejede vi ned ad en lille gade for at skyde genvej og befandt os pludselig i en helt anden tidsalder. Gamle, slidste villaer, brostens-belagte gader (AV) og en stemning jeg mindes fra min barndom, blandede sig med efterårets smukke farver, som iøvrigt ikke helt har taget fat endnu. Derfor blev en tur gennem Østre Anlæg også en aldeles smuk oplevelse, hvor jeg endda genkendte et “klatre-skib” fra dengang, vi var uvidende om, at det var farligt at klatre på den slags, så derfor var det dengang hyleskægt at lege på! – men nutidens unger så nu også ud til at hygge sig på det, så måske er det en fordel, at børn ikke kan læse så godt?

Vi fik kigget ind ad vinduerne på bagsiden af Statens museum for Kunst og set en underlig himstregims, som garanteret har indbragt kunstneren en net sum (se DET er kunst – at kunne få penge for det) og vel fremme på Nørreport endte vi med at være blevet vidende om, at København er – sludder har – et hul i jorden! – Eller faktisk rigtigt mange – AV igen. Det er hårdt at køre i alle de huller.

Tilbage i Ishøj havde vi lidt mere hygge tilbage, så vi kørte ned til havnen og Irli gav lidt at spise i en af sejlklubberne. Og så var vi færdige for idag, men sikken en dag. Jeg var så glad, og da jeg så fandt en kæmpe-stor Krysanthemum til kun 40 kr. i Bilka, kunne dagen ikke blive bedre, så jeg kørte hjem og nussede på kaninen og tog nogle dybe åndedrag.

Det er bare herligt, og det er jeg taknemmelig for at have oplevet.

