engel i bøn

Nu er det jo sådan, at jeg synes, det er vigtigt for mig at vide, hvorfor jeg holder jul og efter Irli var gået idag og jeg gik her for mig selv og satte krybben op, ordnede engle og lod al-rummet invadere af nisser, lod jeg mig samtidig glide ind i en stemning af eftertænksomhed, som julen indbyder til.

Engle og nisser har jeg i nogle år holdt af at skille fra hinanden, for jeg hygger mig gevaldigt med nisserne og eventyrene, men jeg synes ikke, de hører til sammen med englene, julemanden – og slet ikke temaet om Jesu fødsel, som jo er det, der fejres her i december, og som jeg glad er med til at fejre.

Min religiøsitet er jeg sådan set ikke i tvivl om, men jeg har aldrig rigtigt fundet rytmen i de kirker, jeg har kommet i, så udover årene lige efter Flemings død, hvor jeg brugte kirken som et åndeligt frikvarter og et mål for min søgen efter svar, så kommer jeg ikke meget i kirke til gudstjenesterne – heller ikke til jul! Men jeg sidder ofte i vores kirke og forsøger at finde min indre “stjerne”, som har hjulpet mig gennem nogle grimme perioder før. Svaret er der dog ikke endnu.

Det lykkes mig ellers fint at navigere rundt i kosmologi, folkeeventyr, historier, andres religioner (debatten i medierne) og så min egen religiøsitet, synes jeg selv, så jeg kan rigtigt nyde alle fordelene ved det smukke og kærlige, der skulle være grundbegreberne omkring julen. Jeg håber for alle, at det bliver en tid med fred og fordragelighed.

Englemotiverne i disse sidste 2 poster er fra http://www.clipart.kirkerne.dk/engle, men de har også en masse andre gode cliparts, der har med højtider og religion at gøre.

